Aktualności arrow Rekrutacja arrow Dojrzałość szkolna
14 Sierpnia 2018
Wtorek

Imieniny obchodzą:
Alfred, Atanazja,
Dobrowój, Euzebiusz,
Kalikst, Kaliksta,
Machabeusz
Do końca roku zostało 140 dni.
MENU GŁÓWNE
Aktualności
Wydarzenia
Historia Szkoły
Nasz Patron
Poczet Sztandarowy
Dokumenty
Rekrutacja
Organizacja Roku
Zajęcia Pozalekcyjne
Plan lekcji
Pracownicy
Samorząd Uczniowski
Rada Rodziców
Dziecko niepełnosprawne
Podręczniki
Programy nauczania
PSO
Sprawdzian klas III
Sprawdzian klas VI
Nasze Osiągnięcia
Sport w Naszej Szkole
Świetlica
Oddziały Przedszkolne
Biblioteka
Obiady
Galeria
Wideoteka
Kontakt
Katalog Stron
     
    
BIP
Dziennik Ustaw
Monitor Polski
ePUAP
Projekty Unijne
AKTUALNIE



ILOŚĆ ODWIEDZIN

Do tej pory naszą stronę odwiedziło 45945156 osób

powered_by.png, 1 kB

Wskaźniki dojrzałości szkolnej dziecka

Image

Miesiąc wrzesień, czas w którym Państwa dziecko pójdzie do szkoły, zbliża się nieuchronnie. Doświadczają Państwo na pewno wielu niepokojów, czy dziecko jest już gotowe do przyjęcia tego pierwszego, poważnego obowiązku. Czy da sobie radę? Jak sprawdzi się w roli ucznia?


Poniżej zamieszczamy kilkanaście umiejętności, które dziecko powinno opanować przed pójściem do szkoły. Warto o nich wiedzieć, tym bardziej, że umiejętności te rodzice mogą rozwijać poprzez różnorodne formy ćwiczeń i zabaw z dziećmi.


Dziecko , które osiągnęło dojrzałość szkolną powinno być gotowe pod względem fizycznym do podjęcia nowych obowiązków.

 

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno znać:

- swoje imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- imiona rodziców,
- nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
- nazwy zwierząt domowych,
- nazwy dni tygodnia, pór roku.

 

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno umieć:

- prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
- posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą),
- kolorować obrazek bez wychodzenia za linię,
- narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji,
- poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne,
- lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej,
- ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
- sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, np.: skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę,
- samodzielnie się rozebrać i ubrać,
- zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki,
- odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
- wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
- grupować przedmioty według, np.: barwy, kształtu, wielkości,
- sortować znane przedmioty lub ich obrazki wg określonej zasady, np.: owoce, zwierzęta, zabawki,
- wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy,
- złożyć widokówkę pociętą na kilka części,
- dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np.: krowa – mleko, liść – drzewo,
- odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt,
- odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego,
np.: ( - - - -), (- - - -),
- dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np.: lo-ko-mo-ty-wa,
- dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami,
- wyróżnić głoskę ( zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu,
- zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np.: bułka- półka, Tomek-domek,
- swobodnie liczyć do 10, także wspak,
- przeliczyć elementy w zbiorze i powiedzieć ile ich jest,
- dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10,
- porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej,
- opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek,
- poprawnie wymawiać  głoski oraz dłuższe wyrazy, np.: hipopotam, kaloryfer,
- budować zdania poprawne pod względem gramatycznym,
- przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki,
- zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek,
- zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej,
- doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca,
- posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy,
- podporządkować się poleceniom,
- wykonać 3-4 polecenia wg kolejności podanej przez dorosłego,
- bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami,
-  nawiązywać kontakt z dorosłymi i rówieśnikami.

    

Dziecko posiadające większość z opisanych wyżej umiejętności jest gotowe do podjęcia nauki szkolnej. Jeśli nie, może powinniście Państwo jeszcze z nim trochę poćwiczyć, aby lepiej opanowało potrzebne umiejętności.


10 przykazań przed - szkolnych

•    Skonsultuj się ze specjalistą w sprawie podejrzenia wad wzrok, słuchu, zgryzu, mowy, zeza, otyłości, itp.
•    Nie strasz szkołą - oswajaj ten temat podczas wspólnych przygotowań.
•    Pomagaj, ale nie wyręczaj.
•    Nie przemęczaj nauką.
•    Wyzwalaj w dziecku własną aktywność
•    Towarzysz dziecku w rozwoju.
•    Ufaj dziecku, słuchaj, co mówi.
•    Bądź konsekwentny i sprawiedliwy
•    Zaakceptuj lęki i obawy dziecka
•    Okazuj miłość.


„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”



 


 

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 6 im. Henryka Sienkiewicza w Pruszkowie